Demontering/Montering av Grenrör och Turbo.
Det har ju gått ett par år sedan våra s13 200:or var fabriks nya och delarna slits. I denna artikel beskriver jag lite om hur jag gick tillväga för att byta turbo och packningar till dito.

Vad behövs?
Tillgång till garage/mekplats
Billyft (inte nödvändigt men har man det så underlättar det väldigt mycket)
Pallbockar (då jag inte hade tillgång till billyft så använde jag pallbockar, fungerar kanon)
(bild 1-3 visar var jag valde att ha bockarna)
(bild 1, vänster fram bock tog den tjocka balken)
(bild 2-3, vänster och höger bak)
Hylsnycklar
U-ring nycklar
Starkt psyke
Hink
MIG-svets (absolut inget måste, men underlättar)

Demontering:
· Lossa på skydds skivan som sitter under bilen och skyddar motorn och dess delar från stenskott och dylikt.
· Tappa ur kylarvätska via kranen som sitter i höger hörn av kylaren (utgår ifrån att du står framför bilen och tittar rakt mot den). Lossa även på kylar locket och "pumpa" lite på slangen som leder från motor till kylaren så du får ut så mycket vätska som möjligt. Notera att expansions kärlet inte töms och inte behöver tömmas!

Nu är det dags att börja montera bort kåpor, slangar, värmeplåtar, grenrör osv.

Vi börjar under ifrån:

· Lossa avgassystemet vid 3-bults fästet. Dessa sitter ofta väldigt hårt. Har du möjlighet ta då en MIG-svets (eller dylikt) och värm muttrarna ordentligt så de blir röda. De kommer nu lossa mycket lättare. Var inte för våldsam! Drar man sönder bultarna blir det en massa mer jobb.
· Lossa eventuella värmeplåtar som är i vägen.
· Lossa downpipen (gjutjärnsbiten). Kom ihåg att "plugga ur" lamdasonden först. Downpipen sitter med 3 muttrar och 2 bultar. Har för mig att dessa är M12 men är inte 100a på det. Är packningen mellan downpipe och avgashus hel och fin går den att använda igen.
· Lossa vattenrör och oljeretur röret som du kommer åt underifrån. OBS! Var beredd på att det kommer kylarvätska!

Sen går vi upp:

· Lossa röret mellan IC och turbo. Montera även bort motorlyft metall biten. (bild 4)
· Lossa resten av bitarna mellan IC och turbo, Montera bort luftfilter och tillhörande rör som går till turbon. Lossa även slangen mellan tryckklocka och turbo. (bild 5)
· Lossa även på den stora värme plåten över grenröret. (bild 5 visar hur det ser ut när den är bort monterad)
· Demontera tryckklockan. Sitter med en liten "bricka" och 2st M12 skruvar. Hur den ser ut ser du på bild 6.
· Det går 2 slangar över turbon som slutar i en sensor (bild 7 den blå markerade grejen) som sitter på högersida. Dessa skall vi dra om! De går totalt en sträcka på ca 2 meter. Går från baksidan av insuget i en massa slang och rör stumpar fram till sensorn och sedan tillbaka hela vägen för att slutligen gå in i bränsletrycksregulatorn. Vad vi skall göra är att dra en slang direkt mellan regulatorn (bild 8) och insuget (bild 9). De blå markerade områdena på bild 10 är de som skall kopplas ihop. Sensorn verkar inte fylla någon verklig funktion så det är bara att koppla bort!
Inte nog med att vi spar nästan 2m av chans till läckage det blir även mycket smidigare att få ur turbon.
· Lossa på oljetillförsel rörets fäste i motorblocket. Lossa det U-formade vattenröret som går under turbon.

Nu skall vi på och lossa värmeplåtar samt grenrör:

· Lossa eventuella värmeplåtar du inte redan lossat på. Detta för att du skall komma åt lättare. Du behöver inte montera på värmeplåtarna igen. Den stora över grenröret är dock viktigt!
· Grenröret sitter med 8st M14 muttrar. Du kommer lättast åt 6st av muttrarna ovanifrån. Det är de 4 som är över grenröret och de 2 som är längst till vänster. De sista 2 kan vara riktigt bökiga att komma åt, men skam den som ger sig!
· Lyft ur grenrör och turbo!
· Lossa turbo från grenrör, sitter med 4st M12 muttrar.

Se nu till att allt är OK INNAN du monterar den.

Turbon
Om du bara var ute för att byta någon packning så kan det även vara värt att kolla till turbon. Sök efter sprickbildningar i turbinhuset. Det kommer nästan garanterat vara lite sprickor men har de börjat gå helt igen huset och börjar bli över 2cm långa så kan det vara idé att byta. Varför inte byta om det så bara är 0,5cm sprickbildning? Jo, även om man byter turbinhus så kommer det efter 1-2000mil vara sprickor där igen. Då är det bättre att lägga de pengar ett nytt turbinhus kostar på andra saker, till exempel trim. Kolla också att det inte finns några skador på de båda turbinerna. Ett litet kännbart glapp skall finnas i axelns höjdled men i längdled skall den vara närmast stum.

Bytes
Fixa nya packningar mellan turbo-grenrör och mellan grenrör-turbo då dessa utsetts för mycket påfrestningar. Byt pinnbultar till grenröret vid behov. Muttrar, bultar och kopparbrickor kan vara idé att byta. Notera att en hel del av muttrarna är lite special och kan vara svåra att hitta. Har du en 200SX från 89-90 så se även till att du har det nya oljetillförselröret om inte skaffa det. På bild 11 ser man det gamla felaktiga oljeröret till vänster och det nya till höger. Notera speciellt den skarpa böjen på det gamla röret (röd markerat).

Montering
Gör allt omvänt mot hur du plockade isär allt. D.v.s. fäst turbon på grenröret, montera oljetillförselrör, lyft i paketet, skruva fast, på med allt annat. Använda locktight eller dylikt på pinnbultar och så om du vill. Kan vara bra att förebygga med värmetålig kopparpasta på bultar och muttrar. OBS! Sätt ej locktight eller annan massa vid oljerörsbultar, inlopp för IC eller på gummibälgen från luftfiltret då spill kan skada turbon. De enda värmeplåtar du behöver sätta dit igen är den stora över grenröret och den lilla under, resten kan du slänga om du inte prompt vill ha dem där. Glöm ej att fylla på kylarvätska, byta olja och filter. Montera intercoolerslangen hårt, annars så ploppar den av. Se till att oljetillförselröret är monterat (bild 12)!

Innan du startar
Lossa oljereturröret lite och koppla från den stora kontakten som ansluter tändstiften. (höger bak på ventilkåpan) Kör nu motorn på startmotorn tills du ser att olja har kommit fram till turbon !! Skruva till röret och koppla på tändstiftskontakten igen. Starta motorn och kolla efter läckage. Låt gå ett tag…

Sammanfattat så kan man klara av det i hemma i garaget. Det är inte så tekniskt svårt utan bara trångt, vått och allmänt jävligt.
Lycka till!

- Mikael Bäckström, Skövde. Vissa bitar tagna från tidigare projekt skapat av Jonas Axelsson, Stockholm